Bra brød

I 2005 flyttet jeg til Oslo, og havnet tilfeldigvis på Adamstuen ved siden av Baker Hansen. Hele kollektivet ble hekta på “Grovt speltbrød” fra bakern, og vi var hekta i flere år. Butikkbrød har aldri blitt det samme. Jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig godt, og spiser det bare hvis jeg må. 


 


Dette brødet er grovt og kompakt, men veldig godt. Den hemmelige ingrediensen “fiberhusk” er genial, og gjør brødet saftig. Det gjør også at såpass grovt brød holder sammen og ikke smuldrer. En skje fiberhusk kan egentlig tilsettes i det meste av gjærdeig og kaker, for å gjøre det ekstra saftig. Mitt hemmelige triks. 

Oppskriften:

  • 2 dl store havregryn
  • 2 dl linfrø
  • 1 dl solsikkefrø
  • en stor neve grovhakkede valnøtter (kan evt. erstattes med 1 dl sesamfrø eller andre frø)
  • 1 ts pepper
  • 1 ts salt
  • 1/2 pose tørrgjær
  • 4 ts fiberhusk 
  • 1 kg grovbakst (= 50% siktet hvete/spelt, 25% sammalt hvete/spelt, 25% sammalt rug)
  • 11 dl lunket vann

Rør sammen alt det tørre, unntatt grovbakst, først. Tilsett deretter posen med grovbakst og rør alt sammen med lunket vann. Jeg pleier å gjøre dette for hånd i en stor bakebolle. Deigen er flytende, og blir seig etter litt røring. Hell deigen over i to bakepapirkledde brødformer. Sett de til heving på 50 grader nederst i ovnen. Heves i 30-60 min (kan med fordel heve lengre, men må ikke). Skru deretter varmen opp på 200 grader og la brødene steke nederst i ca. 35-40 min. Avkjøles på rist. 

Jeg pleier å dele brødene i tre like store deler og fryse ned. 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg