Spinatpai med soltørket tomat og feta


 

Paibunn består vanligvis av 50 % smør og 50 % hvetemel. Altså ikke særlig sunt. Jeg er for å lage sunnere alternativer, der det ikke går utover smaken. Her har jeg prøvd meg fram til en paibunn som både er god og sunn. Men uansett er det fyllet som spiller hovedrollen. Bunnen er vel mest for å få det hele til å henge sammen. Pai er egentlig perfekt å lage til lunsjgjester fordi alt kan lages ferdig på forhånd. Paien settes bare rett i ovnen en halvtime før folk kommer. Oppskriften til fyllet har jeg hentet fra Trines matblogg. 


 

Paibunn

  • 50 g smør
  • 75 g kesam
  • 50 g sammalt hvete fin
  • 125 g hvetemel

Bland sammen alt med kjøkkenmaskin og la det stå kaldt under plast i minst en time. Press deigen ut i en stor paiform (24-26 cm) og prikk den med gaffel. Forstekes i 10-15 min på 200 grader. 

Fyllet

  • 250 g fersk spinat 
  • 1 rødløk
  • 2 fedd hvitløk
  • soltørket tomat (gjerne de hakkede i olje på glass)
  • 3 egg
  • 2,5 dl melk 
  • 150 g fetaost 
  • salt, pepper, krydder 

Stek løk og hvitløk, og etter hvert spinatbladene. Når de har falt sammen fordeles dette i paiskallet. Deretter fordeles soltørket tomat og feta. Til slutt helles blandingen med egg, melk og krydder over. Stek i ca. 30 min på 200 grader. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg