Sjokoladefondantkake?

Jeg vet ikke om dette kan kalles en kake egentlig. Det er mer en blanding av konfekt, brownie og fondant, spør du meg. Myk og kompakt, og ganske mektig. Jeg fant oppskriften på Julies matblogg som visstnok har funnet oppskriften her, hos en dansk dame som kaller dette verdens beste sjokoladekake. Jeg har justert og halvert oppskriften. Som noen har sagt før meg er det viktig å bruke sjokolade av god kvalitet her, da blir det selvfølgelig best. Jeg brukte Freia sin med 70 % kakao, og blandet i noen sjokoladebiter med appelsinsmak også. Bare å bruke det man har, som vanlig ingen fasit her altså.

Du trenger:

  • 100 g (eller litt mer) god sjokolade med 70 % kakao
  • 100 g ekte smør
  • 100 g valgfritt sukker (jeg brukte 80 g kokossukker og 20 g sukrinmelis)
  • 3 egg
  • 1/4 ts salt 
  • 1/2 ts vaniljepulver 

 

Slik gjør du:

  • Pisk 3 egg i kjøkkenmaskin (med sukrinmelis om du bruker det).
  • Smelt smør, sjokolade og sukker på svak varme eller i vannbad. Rør underveis, og pass godt på så det ikke blir for varmt, da kan sjokoladen skille seg.
  • Hell sjokoladeblandingen opp i eggeblandingen og rør kraftig med maskin i kanskje 7-10 min. Da blir røra litt fastere. 
  • Hell røra i f.eks. en ildfast form kledd med bakepapir og stek på 150 grader i ca. 30-35 min.
  • Jeg bruker en oval form som er ca. 24×17 cm. Kaken skal ikke være høyere enn ca. 2 cm, da må den steke lengre.
  • Avkjøl kaka helt før den deles i små biter. Oppbevar den i kjøleskap eller fryser. 
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg