Påskegelesnop

Nå er det påske, og hva passer vel bedre enn gule gelefigurer i påskeegget, laget på årets beste appelsiner. Det finnes hundrevis av oppskrifter på gelegodis rundt på nettet (og like mange grunner til hvorfor gelatin er så sunt). Her kan du virkelig variere i det uendelige. Noen bruker saft, noen bruker moste bær, noen bruker ferdigjuice. Jeg prøvde meg på ferskpresset appelsin- og sitronjuice, og det ble veldig bra. 


 

Du trenger:

  • 3 dl ferskpresset og silt appelsinjuice/sitronsaft, evt. litt lime (jeg brukte 1,5 dl appelsin, 1,5 dl sitron. Liker du de enda surere tar du mer sitron, og mindre appelsin, eller omvendt)
  • 4 ss gelatinpulver (ikke plater) – jeg bruker denne eller denne eller vanlig fra matbutikken
  • 1 ts søtning (eller mer om du vil ha de søtere) – jeg brukte honning 

 

Slik gjør du:

  • Press og sil saft fra appelsin og sitron.
  • Ha ca. 1 dl av juicen i en kjele sammen med litt og litt gelatinpulver. Varm forsiktig opp mens du rører til pulveret er løst opp. Blandingen skal ikke koke. Sil blandingen dersom det ble små klumper av gelatin som ikke løser seg opp. 
  • Fjern kjelen fra plata. Rør inn resten av juicen og søtning. 
  • Hell i silikonformer (jeg kjøpte på ebay) eller i en form kledd med plastikk/bakepapir. Avkjøl i kjøleskap/fryser til geleen har stivnet.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg