Søt havrekjeks med tranebær og valnøtter

Jeg hadde noen tørka tranebær i skuffen, og måtte finne på noe å bruke de til. “Skogsbærdrøm” er min desiderte kjeksfavoritt i butikken, så tenkte jeg kunne prøve meg på noe lignende. Jeg prøver å lage det meste av hverdagssnacksen uten hvitt sukker, men her kan du selvfølgelig bruke det hvis du vil (evt. vanlig brunt sukker). Men de blir minst like gode med sunnere søtning!

Tørka tranebær, sammen med nøtter og havre er en skikkelig bra kombinasjon. Om du tilsetter noen biter mørk sjokolade også, blir de garantert enda bedre!


Du trenger:

  • 100 g romtemperert meierismør 
  • 100 g hvetemel eller annet mel 
  • 80 g lettkokte havregryn
  • 70-100 g søtning (jeg brukte 40 g kokossukker og 50 g sukrin gold)
  • 1/2 ts natron
  • 1/2 ts (knust maldon)salt 
  • Ca. 100 g tørket frukt/nøtter/sjokolade (jeg brukte 70 g tørket tranebær og 30 g valnøtter). Kan også bruke rosiner, gojibær, mandler, hasselnøtter, gresskarkjerner, sesamfrø etc. 

 

Slik gjør du:

  • La smøret være romtemperert. Rør sammen smør og sukker. Bruk gjerne kjøkkenmaskin.
  • Ha oppi natron, salt, mel og havre. Rør godt sammen. 
  • Rør inn nøtter og tranebær.
  • Form massen til ca. 8-10 flate kjeks på bakepapirkledd bakebrett. Stek midt i ovnen på 180 grader i ca. 10 min (til de er gylne). Avkjøl på rist. 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg